Kur'an

Ehlibeyt | Ehl-i Beyt | Ehli Beyt


Ehl-i Beyt

Ana Sayfa Aşura, Genel, Makaleler 4 Temmuz 2025 49 Görüntüleme

Aşura Gerçeği : Uydurulan Sevinçler

AŞURA GERÇEĞİ: UYDURULMUŞ SEVİNÇLERİN PERDELEDİĞİ KERBELA VE VEBALİN AĞIRLIĞI

“Her göz yaş döker, ama Hüseyin için ağlayan gözlerin ateşe haram olduğu müjdelenmiştir.”


AŞURA’YA GÖLGE DÜŞÜREN TATLI ALDANIŞ

Aşura… Mümin gönüllerde, Hüseyin’in susuz şehadetiyle dağ gibi bir matem; adaletin şehadeti, zulmün saraylarda kadeh kaldırdığı bir gün. Ama bugün ne yazık ki bazı çevrelerce, tatlı kazanlarının kaynadığı, çocuklara bayram şekeri dağıtıldığı, “kurtuluş” naralarının atıldığı bir kutlama gününe dönüştürülmüştür. Bu sadece bir çarpıtma değil; bu, Hz. Muhammed’e (s.a.a), onun aziz torununa, Ehl-i Beyt’e (a.s) ve hatta bütün insanlık vicdanına karşı işlenen ağır bir vebaldir.

Bu yazı, Ehl-i Beyt mektebinin bakışıyla, hem bu vebale dikkat çekmek hem de tarihsel olarak uydurulan “kurtuluş” senaryalarının iç yüzünü açığa çıkarmak için kaleme alınmıştır.


KERBELA: MATEMİN, ŞAHADETLERİN VE İLÂHÎ ADALETİN TEBLİĞİ

Kerbela sıradan bir savaş değildir. Hüseyin bin Ali (a.s), zalime biat etmeyerek canını ortaya koymuş, yanında sadece sadakatle dolu az sayıda insanla insanlık tarihinin en büyük destanını yazmıştır. O, sadece bir torun değil, “Benim Hüseyin’imdir, ben de Hüseyin’denim” buyuran Resûlullah’ın (s.a.a) can parçasıdır.

Yezid bin Muaviye’nin (L.a) küfrî yönetimine karşı kıyam etmek, her müminin boynunda borç olan bir duruştur. Ve ne acıdır ki, bu direnişin yıldönümünde bazı kişiler -bilerek ya da bilmeyerek- bu şehadetin üzerini tatlıyla, efsanelerle ve uydurma hadislerle örtmeye çalışmaktadır.


AŞURA GÜNÜNE YÜKLENEN UYDURMA KURTULUŞ HİKÂYELERİ

Ehli Sünnet kaynaklarında Aşura günüyle ilişkilendirilen şu iddiaları inceleyelim:

🔹 Nuh’un (a.s) gemisi Aşura günü karaya oturdu.

🔹 Musa (a.s) Aşura’da Firavun’dan kurtuldu.

🔹 Yunus (a.s) balığın karnından Aşura günü çıktı.

🔹 Âdem’in (a.s) tevbesi Aşura günü kabul edildi.

🔹 İbrahim (a.s) ateşten Aşura günü kurtuldu.

Bu rivayetlerin neredeyse tamamı, senet açısından zayıf, içerik açısından çelişkilidir. Birçok hadis âlimi (Sünnî ve Şiî) bu rivayetlerin Emevî dönemi uydurmaları olduğunu beyan etmiştir. Özellikle Ehl-i Beyt âlimlerinden Şeyh Sadûk, Allame Meclisi, Şeyh Tusi ve daha niceleri, bu tür rivayetlerin Kerbela’nın unutulması için üretildiğini açıkça ifade eder.

“Halk Aşura günü oruç tutsun, aşure pişirsin, sevinsin!” diyenlerin gayesi bellidir: Kerbela’nın kanını örtmek.



Kaynakları ile birlikte Ehl-i Sünnet Alimlerinin Bu durumu inkar eden bilgilerine yer verelim şimdide;

📚 1. İbn Receb el-HanbelîLetaifü’l-Ma’arif

🔸 Görüş:
İbn Receb, Aşura günüyle ilgili aktarılan fazilet rivayetlerinin büyük kısmının zayıf ve uydurma olduğunu belirtir. Özellikle Aşura’nın kutlanmasına vesile edilen rivayetlerin şer’i delil olamayacağını ifade eder.

🔸 Sözlerinden bir örnek:

“Aşura gününe atfedilen faziletli amellerin çoğu zayıf hadislerle nakledilmiştir. Bunların birçoğunun senedinde ciddi problemler vardır.”


📚 İbn TeymiyyeMecmû’ el-Fetâvâ

🔸 Görüş:
Aşura günü yapılan bazı amellerin (aşure pişirmek, kına yakmak, yeni elbise giymek gibi) dinde yeri olmadığını ve bu tür uygulamaların bid’at olduğunu açıkça ifade eder. Ayrıca bu rivayetlerin Emevîler tarafından uydurulmuş olabileceğini söyler.

🔸 Sözlerinden bir örnek:

“Aşura gününü sevinç günü kılmak, yeni elbiseler giymek, aşure pişirmek gibi davranışlar bid’attır. Bu gibi uygulamalar ya cahillerin uydurmasıdır ya da Emevîlerin Kerbela faciasını gölgelemek için başlattığı bid’atlerdendir.” (Mecmû’ el-Fetâvâ, c.25)


📚 İmam NevevîŞerhu Sahih-i Müslim

🔸 Görüş:
Nevevî, Aşura günü orucu hakkında gelen rivayetleri aktarırken, bu uygulamanın Yahudilere benzememek amacıyla tutulduğunu belirtir ve bu orucun hiçbir zaman bayramlaştırılmaması gerektiğine dikkat çeker.

🔸 Sözlerinden bir örnek:

“Resulullah’ın (s.a.v) Aşura orucunu tutması, Yahudilerle olan ayrılığı vurgulamak içindi. Fakat bunu bir bayram günü gibi kutlamak, sünnete aykırıdır.”


📚 İmam Suyûtîed-Dürrü’l-Mensûr (Tefsir)

🔸 Görüş:
Suyûtî, Aşura günü ile ilgili birçok rivayeti sıralar fakat sonunda bunların büyük kısmının ya sahih olmadığını ya da sened açısından tartışmalı olduğunu vurgular. Özellikle Aşura günü mucizelerin yaşandığına dair rivayetlerin tarihi delilden yoksun olduğunu belirtir.

🔸 Sözlerinden bir örnek:

“Aşura günü birçok mucizenin meydana geldiği rivayet edilmiştir. Ancak bu rivayetlerin çoğunun sahih olmadığı anlaşılmaktadır.” (ed-Dürrü’l-Mensûr, Bakara: 183 tefsiri)


📚 İbn Hacer HeytemîSavâiku’l-Muhrika

🔸 Görüş:
İbn Hacer, Aşura gününün Kerbela ile birlikte acı ve matemle anılması gereken bir gün olduğunu, buna rağmen Aşura’nın kutlama gününe çevrilmesinin Emevîlerin yönlendirmesiyle yapıldığını belirtir.

🔸 Sözlerinden bir örnek:

“Yezid, Hüseyin’i öldürmüş, sonra insanlar Aşura’da oruç tutmuş, şenlikler yapmıştır. Bu, tarihin en büyük ironisidir.” (Savâiku’l-Muhrika, s. 115)


📚 İmam ZehebîTarihü’l-İslam

🔸 Görüş:
Zehebî, Yezid’in zulmünü açıkça eleştirir. Yezid’in hutbeleriyle ümmetin dağılmasına neden olduğunu ve Kerbela’da işlenen zulme sessiz kaldığını ifade eder. Bu yönüyle Zehebî, Aşura gününün şenlik değil, acının simgesi olduğunu dolaylı olarak kabul eder.

🔸 Sözlerinden bir örnek:

“Yezid’in hutbeleri, fitne doğurmuş, ümmetin ayrılmasına neden olmuştur. Kerbela’daki zulmü durduramamış, sorumluluktan kaçmıştır.” (Tarihü’l-İslam, c.5)


Bu kaynaklar hem Ehli Sünnet’in muteber âlimlerinden geldiği hem de Kerbela faciasının üstünün örtülmesine karşı uyarı niteliği taşıdığı için önemlidir.


AŞURA GÜNÜ ORUCU: KANLA KARIŞTIRILMIŞ BİR SUNİ SEVAP

Bazı Ehli Sünnet kitaplarında, Aşura günü oruç tutmanın günahları sileceği, hatta bir yıllık sevap getireceği iddia edilmiştir. Ancak dikkat!

  • Bu oruç, Rasulullah (s.a.a) zamanında tutulmamıştır.
  • Hz. Hüseyin (a.s)’in şehadetiyle birlikte matem günü olan bu günde oruç tutmak, şükür ifadesine dönüşmektedir.

İbn Hacer Heytemî, Savaiku’l-Muhrika adlı eserinde şöyle der:

“Yezid, Hz. Hüseyin’i öldürmüş, sonra insanlar Aşura’da oruç tutmuş ve şenlikler yapmıştır. Bu, tarihin en büyük ironilerindendir.”

Ayrıca Şiî kaynaklarda, “Aşura günü yemek içmekten sakının, o gün sadece su içiniz ve ağlayınız” emri verilmiştir.


HZ. MUHAMMED’E (S.A.A) VE EHL-İ BEYT’E (A.S) KARŞI BİR İHANETTİR

Aşura’da “tatlı yapmak, yeni kıyafetler giymek, çocukları sevindirmek” gibi eylemlerin, bilinçsizce de olsa, Ehlibeyt’e karşı bir ihanete dönüştüğünü artık fark etmemiz gerekiyor.

Resûlullah’ın torunu, susuz bırakılarak şehit edilirken; onun ümmeti bu günü tatlıyla mı anacaktır?

Bu nasıl bir bilinçtir? Bu nasıl bir vefa eksikliğidir? Her kim bu günde eğlenir, bayram havası estirirse, Resûlullah’a (s.a.a) ve onun Ehlibeyt’ine (a.s) hesap verecektir!

Kur’an buyurur:

“Hiçbir kimse, kendi kazandığından başkasının yükünü yüklenmez. Sonra dönüşünüz Rabbinizedir. O size, hakkında ayrılığa düştüğünüz şeyleri haber verecektir.” (En’am, 164)

Bugün bu ümmet, Hüseyin’in yanında değilse; yarın o hesap günü geldiğinde, Kerbela’nın tozunda boğulacaktır.


EMEVÎ POLİTİKASININ SÜRGÜNÜ: KERBELA’YI UNUTTURMAK

Emevîler döneminde uydurulan yüzlerce hadis, Yezid’in ve Muaviye’nin suçlarını örtmek, Ehl-i Beyt’in değerini gölgelemek amacıyla piyasaya sürülmüştür. Bu hadislerin büyük kısmı, Kerbela’nın unutulması için geliştirilmiş “alternatif gündemler”dir.

🔴 Kerbela’da şehit düşen 6 aylık bebekten, elleri kesilen Abbas’a kadar her can, unutulsun istendi.

🔴 Tatlı yap, oruç tut, “Nuh kurtuldu” diye anlat… Ama Hüseyin’in feryadına kulak tıka.

Bunu yapanların tümü, Allah’a hesap verecektir. Ve bu vebal, sadece Yezid’in değil, onu örtenlerin de yakasını bırakmayacaktır.


EHL-İ BEYT ULEMASININ DİLİNDEN: AŞURA, MATEMDİR

🔹 İmam Zeynelâbidîn (a.s): “Hiçbir gün Kerbela gibi değildir. Babamın, kardeşlerimin, dostlarımın bir bir şehit edilişini seyrettim. O günden sonra bir gün dahi gülmedim.”

🔹 İmam Cafer Sadık (a.s): “Müminlerin kalbinde Hüseyin’in aşkı asla sönmez. Onlar onun için ağlar, onun yolunu yaşatır. Aşura günü bizim matemimizdir.”

🔹 Allâme Meclisi: “O gün yemek içmek, neşelenmek, gülmek; Ehl-i Beyt düşmanlarının sünnetidir. Bunu yapan, Emevîlerin devamcısıdır.”

🔹 Ayetullah Behçet: “Aşura, gözlerin yaşla, gönlün Hüseyin için titrediği bir gündür. Tatlı ile değil, dua ile, yas ile, infak ile geçmelidir.”


BUGÜN NE YAPMALIYIZ?

Kerbela’yı anmalı, ama yalnızca sözle değil; ahlakla, duruşla ve bilinçle.

✅ Aşura günü yas tutmalı, gözyaşı dökmeli, Ehl-i Beyt’in yolunu anlamaya çalışmalıyız.

✅ Tatlı kazanları değil; infak sofraları, dua halkaları kurmalıyız.

✅ Eğlenmeyi değil, ümmeti uyandırmayı hedeflemeliyiz.

✅ Ve en önemlisi, Yezidî düzene karşı Hüseynî duruş sergilemeliyiz.


BİRLİK MÜMKÜN MÜ? EVET, AMA HAKİKATİ GÖRMEK ŞARTIYLA

Birlikten bahsetmek güzeldir. Ama birlik, Hüseynî adaletin, Ehl-i Beyt’in makamının inkârı üzerine inşa edilirse bu birlik zulüm birliğidir.

Ehl-i Sünnet kardeşlerimize çağrımız şudur:

🕊️ Gelin Kerbela’yı birlikte anlayalım.

🕊️ Gelin Hüseyin’in neden can verdiğini soralım.

🕊️ Gelin tatlı kazanlarını kaldırıp, gözyaşını geri getirelim.

Çünkü Hüseyin hepimizindir. O yalnız Şiîlerin değil; O, ümmetin onurudur.


TATLILARLA KAPATILAN BİR MATEMİN ÇIĞLIĞI

Aşura günü, bir yılın en kara günüdür. Bu günü “bayram” ilan edenler, kalbi taş kesmişlerdir. Aşure tatlısı, Hüseyin’in kanıyla yarışamaz. Şehitlerin kanı yerdeyken şenlik olmaz!

Bugün Hüseyin’e ağlamayan, yarın Hüseyin’in yanında olamayacaktır.

Eğer ümmetin birliği isteniyorsa, bu tatlı yalanlarla değil; Hüseynî hakikatlerle mümkün olur.


🕯️ “Selâm olsun Hüseyin’e, Selâm olsun onun şehit dostlarına.

Selâm olsun yas tutan gözlere, Hüseynî duruşa ve bu matemi yaşatan kalplere.”

“Ve kim bir zulmü görüp de diliyle, eliyle ve kalbiyle karşı koymazsa, Allah katında o zalimle beraberdir.” – Resûlullah (s.a.a)

Ali Selam
04.07.2025

Kur'an Radyosu
Aşura Günü

Yorumlar

Yorumlar (Yorum Yapılmamış)

Yazı hakkında görüşlerinizi belirtmek istermisiniz?

Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

İlginizi çekebilir

Cuma Günü Amelleri

Cuma Günü Amelleri

Tema Tasarım | Ozakajans.com
Ana Sayfa WhatsApp Grup İletişim